Undervisningsopplegg med bruk av åpent innhold
I mitt arbeid benytter jeg meg mer og mer av åpent innhold
enn det jeg gjorde tidligere. Først og fremst fordi innholdet der ute i cyber
space er blitt så uendelig stort og fordi det i større grad gir elevene mine mer
varierte oppgaver og utfordringer.
I disse dager er det nettstedet teatcherspayteachers.com (TPT)
som vies mye tid (og penger). Dette er et nett-fellesskap av millioner av
lærere som deler sitt arbeid og sin inspirasjon med andre. Noe av innholdet er
gratis, noe koster penger.
Da 3. klasse skulle ha om geometri og tredimensjonale
figurer i fjor høst, var dette hovedmålet for perioden: ”kjenne att, beskrive trekk ved
og sortere sirklar, mangekantar, kuler, sylindrar og polyeder” (udir.no).
Etter
å ha jobbet konkret figurene over en periode (bygge/føle/se) skulle elevene
trene på å beskrive og kjenne igjen figurene ved å benytte todimensjonale
bilder av figurene. På TPT fant jeg et ferdig opplegg som engasjerte elvene
fordi de skulle benytte qr-koder for å kontrollere egne svar. Qr-koder slår
alltid an i 3. klasse! Opplegget finner du her: https://www.teacherspayteachers.com/Product/3D-Shapes-with-QR-Codes-Freebie-682336
TPT
gir meg som lærer mye inspirasjon og er med på å gjøre undervisningen min mer
variert og forhåpentligvis mer spennende. Den største utfordringen med dette
nettstedet er at mye av det riktig gode innholdet koster penger. Det blir et
etisk spørsmål om hvorvidt lærere skal benytte egne penger for å kjøpe opplegg.
På vår skole har hvert trinn fått en viss sum i året for å benytte til å kjøpe
gode undervisningsmateriell. På en annen side gir TPT lærere mulighet til å
tjene noen ekstra kroner på opplegg de gjerne har brukt mange timer på å lage.
En annen utfordring med TPT er at de aller fleste oppleggene er på engelsk. I
noen tilfeller kan dette være positivt. Som i opplegget nevnt tidligere.
Elevene lærte ikke bare matematikk, de lærte også en god del nye begreper på
engelsk. Andre opplegg kan ikke benyttes like direkte som denne, men det kan gi
oss inspirasjon til å lage noe lignenede på norsk, men husk å sjekke creative commons
først.
Takk til:
Carrie Comincioli
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar