lørdag 25. juni 2016

Undervisningsopplegg med bruk av åpent innhold


I mitt arbeid benytter jeg meg mer og mer av åpent innhold enn det jeg gjorde tidligere. Først og fremst fordi innholdet der ute i cyber space er blitt så uendelig stort og fordi det i større grad gir elevene mine mer varierte oppgaver og utfordringer.

I disse dager er det nettstedet teatcherspayteachers.com (TPT) som vies mye tid (og penger). Dette er et nett-fellesskap av millioner av lærere som deler sitt arbeid og sin inspirasjon med andre. Noe av innholdet er gratis, noe koster penger.

Da 3. klasse skulle ha om geometri og tredimensjonale figurer i fjor høst, var dette hovedmålet for perioden: ”kjenne att, beskrive trekk ved og sortere sirklar, mangekantar, kuler, sylindrar og polyeder” (udir.no).

Etter å ha jobbet konkret figurene over en periode (bygge/føle/se) skulle elevene trene på å beskrive og kjenne igjen figurene ved å benytte todimensjonale bilder av figurene. På TPT fant jeg et ferdig opplegg som engasjerte elvene fordi de skulle benytte qr-koder for å kontrollere egne svar. Qr-koder slår alltid an i 3. klasse! Opplegget finner du her: https://www.teacherspayteachers.com/Product/3D-Shapes-with-QR-Codes-Freebie-682336


TPT gir meg som lærer mye inspirasjon og er med på å gjøre undervisningen min mer variert og forhåpentligvis mer spennende. Den største utfordringen med dette nettstedet er at mye av det riktig gode innholdet koster penger. Det blir et etisk spørsmål om hvorvidt lærere skal benytte egne penger for å kjøpe opplegg. På vår skole har hvert trinn fått en viss sum i året for å benytte til å kjøpe gode undervisningsmateriell. På en annen side gir TPT lærere mulighet til å tjene noen ekstra kroner på opplegg de gjerne har brukt mange timer på å lage. En annen utfordring med TPT er at de aller fleste oppleggene er på engelsk. I noen tilfeller kan dette være positivt. Som i opplegget nevnt tidligere. Elevene lærte ikke bare matematikk, de lærte også en god del nye begreper på engelsk. Andre opplegg kan ikke benyttes like direkte som denne, men det kan gi oss inspirasjon til å lage noe lignenede på norsk, men husk å sjekke creative commons først.

Takk til:
Carrie Comincioli

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar