Formativ vurdering med digitale tester (oppgave 1, modul 8)
Elevundersøkelse
Gjennom noen år har mange trinn på vår skole gjennomført en digital
elevundersøkelse på Fronter. Undersøkelsen tas i forkant av elevsamtalen og det
overordnede målet med testen er at både elev og lærer skal møte godt forberedt
til samtalen. Spørsmålene dreier seg om fag, elevens trivsel, arbeidsinnsats og
læringsmiljø generelt.
Testene gis ulikt i klassene. Noen velger å la elevene
gjennomføre testen som hjemmelekse, mens andre lar elevene gjøre den på skolen.
Begge måter har fordeler og ulemper. Tas testen hjemme, gis foreldrene mulighet
til å påvirke resultatet, på godt og vondt. Tas testen på skolen, kan det være
vanskelig å være ærlig, hvis man er redd for at medelever kan se svaret man
avgir.
Gevinstene
ved å benytte selve testen er likevel mange. Elevene blir gitt tid til å tenke
og reflektere over egen skolehverdag. De svarer ikke bare ”fint” og ”ok” på
spørsmål, men blir utfordret til å utdype svarene sine. I tillegg kan det for
mange være mindre farlig å gi fra seg opplysninger om for eksempel mobbesaker
til en datamaskin enn face-to-face med en lærer.
En
annen fordel er at testen er lett å redigere og gjenbruke. Selv om det var jeg
som i sin tid lagde testen, har mange lærere tatt den i bruk og gjort den til ”sin”
ved å redigere enkelte av spørsmålene. På den måten vil testen tilpasses
elevene, avhengig av alder, nivå og eventuelle andre utfordringer klassen har.
Ukelekse
Vi
benytter prøveverktøyet i Fronter for å lage ukelekser i matematikk. Ukeleksene
gis annenhver uke til elever på mellomtrinnet. Oppgavene gis med tanke på å
repetere områder i matematikken som vi ser som spesielt viktig at eleven
innehar kompetanse og ferdigheter i. Som for eksempel å beherske de fire
regneartene, kunne klokka, brøk og prosent osv.
Innholdet
blir presentert på en presentasjonsside i Fronter og oppgavene er laget med hjelp
av prøveverktøyet. Til slutt presenteres det hele i en læringssti. Det betyr at
elevene kan gis informasjon om ett eller flere emner de må lese og forstå for å
klare spørsmålene på de neste sidene. Klarer de oppgavene får de belønning ved
at de får et bilde av et stort smile-fjes som forteller at de kan gå videre til
neste oppgave. Klarer de ikke oppgavene, får de et surt fjes og må gå tilbake for
å ta samme test om igjen. Spørsmålene kommer i vilkårlig rekkefølge, noe som
stiller større krav til forståelse enn til flaks.
En av
de største utfordringene ved denne typen vurdering er å lage selve oppgaven.
Den er kompleks og består av mange trykk. Det blir mange ”hvis” og ”dersom” for
å sende elevene videre til riktig side. Dersom eleven svarer feil på alle
oppgavene skal den sendes til en bestemt side, svarer den riktig så skal den
sendes til en annen side. Å lage denne oppgaven er for spesielt interesserte. Men
når den først er lagd er den lett å gjenbruke for andre lærere. Det er fem år
siden jeg lagde ukeleksene og de benyttes fortsatt.
Pre-test i forkant av hel-og
halvårsprøver
Noe
jeg i lengre tid har hatt et ønske om å lage er pre-tester til blant annet Gyldendals
hel- og halvårsprøvene til læreverket Multi, samt nasjonale prøver i matematikk.
Jeg ser at elevenes resultater blir betraktelig høyere dersom hver enkelt elev
får en tilbakemelding på faglig ståsted og blir gitt tid til å jobbe med de
emnene h*n strever med i forkant av disse summative testene.
En
mulig måte å gjøre dette på er å lage ulike prøver i Fronter ut fra tema, for
eksempel ganging eller geometri, på bakgrunn av kompetansemålene for trinnet. Deretter
kan disse kobles til presentasjonssidene som hører til emnet (disse er allerede
lagt i Fronter og går i arv til neste trinn), og elevene kan selv sjekke og få
umiddelbar tilbakemelding om hvordan de mestrer emnet. Det er også mulig å
differensiere oppgavene ut fra nivå.
Utfordringen
generelt er at det vil ta noe tid å bygge opp en god spørsmålsbank, men at det
settes av tid til dette vil gjenbruksverdien vare i mange år. Utfordringen på
nettopp vår skole er at vi skal bytte LMS fra Fronter til Skooler det neste
halve skoleåret. Det blir derfor en spennende å se om Skoolers oppgave-verktøy
vil gi oss de samme eller gjerne enda flere muligheter til å lage gode digitale
formative tester.
Hei! Jeg liker veldig godt ideen om å gjennomføre en elevundersøkelse i forkant av elevsamtaler. Det gir som du sier både eleven og læreren noe å forberede seg på og man stiller forberedt. Det er viktig at undersøkelsen er utformet på en måte som gjør at elevene må utdype svarene og reflektere over egen læring. Dette er helt klart noe jeg selv skal utforme of gjennomføre på mine elever neste skoleår!
SvarSlett